In resultaatgerichte personeelsinstrumenten is de ontvanger leidend
Resultaatgerichte personeelsinstrumenten leggen de nadruk op het werk zelf en de bijbehorende klanten. De achtergronden van degene die het werk gaat uitvoeren, zijn ondergeschikt. Zij focussen sollicitatiegesprekken op wat er nodig is waardoor onbewuste vooroordelen minder invloed hebben op de sollicitatieprocedure.
Uit onderzoek van werving- en selectiespecialist Ad Rem Young Professionals en organisatieadviesbureau Eprom blijkt zelfs dat het hanteren van een resultaatgerichte functieomschrijving zorgt voor een verdubbeling van de slagingskans van de te vervullen vacature. Het onderzoek betreft een resultaatgerichte en een taakgerichte vacaturetekst van dezelfde functie. Het blijkt dat de resultaatgerichte vacature dubbel zo vaak bekeken wordt door sollicitanten en dat het aantal sollicitaties tot drievoudig is. Ook geeft de resultaatgerichte invalshoek structuur aan het daadwerkelijk gesprek. Ramses Serno, directeur van Ad Rem Young Professionals: ‘Sollicitanten weten veel beter wat er van ze verwacht wordt bij een resultaatgerichte vacaturetekst omdat er concrete doelen in gesteld worden. Terwijl in gebruikelijke wervingsmethoden gekeken wordt naar wat je kan, niet wat je daarmee bereikt’. Judith Janssen, organisatieadviseur bij Eprom: ’Mensen raken gemotiveerd als ze merken dat ze waarde toevoegen bij hun klanten. Bij de werving is het dan ook belangrijk om inzicht te geven in de contacten van de functie en in de output die zij van jou verwachten. Zo bevorderen resultaatgerichte personeelsinstrumenten het werkplezier en het vakmanschap’. |
Organisatie/initiatiefnemer:
Organisatieadviesbureau Eprom
Omschrijving organisatie:
Eprom is een organisatieadviesbureau in Den Haag dat zich sinds 1991 richt op het verbeteren van binding en individuele arbeidsprestaties in alle sectoren. Dit doen ze door bij directies, leidinggevenden, OR-leden en medewerkers de resultaatgerichtheid te verbeteren middels functiebeschrijvingen, beloningsadvies, medezeggenschap, managementstijl en beoordelingssystemen. |